Universitat Miguel Hernández

• BARBER VALLES, JOSEP XAVIER

Dades d'interés

Descripció:

El grup d'investigació Industrialització de productes d'origen natural (IPOA) de la Universitat Miguel Hernández d'Elx (UMH) està format per sis doctors (dos en Veterinària, dos en Ciència i Tecnologia d'Aliments i dos en Enginyer Agrònom) i quatre investigadors en formació. Professionalment es tradueix en quatre funcionaris (un CU, tres TU) un Contractat Doctor i un Investigador Postdoctoral. El fet que aquest grup siga multidisciplinari permet enfocar qualsevol estudi proposat des de diferents punts de vista, enriquint així el seu desenvolupament i ampliant el camp de les discussions i possibles aplicacions.
Els membres de l'equip d'investigació tenen una àmplia experiència en els sectors carnis, lactis, confiteria i brioxeria, derivats de la pesca, ovoproductes i derivats de la mel, així com en l'increment de la vida útil dels aliments, la seua determinació i l'aplicació de compostos bioactius, antioxidants i antimicrobians naturals.
Aquest equip, des de l'any 2000, fonamentalment, ha estat treballant en el tema de la valorització de coproductes de les indústries agroalimentàries, per a l'obtenció de compostos bioactius, bàsicament fibra dietètica, i la seua aplicació en distintes matrius alimentàries. La nostra experiència en aquest tema des de l'any 2000 ens ha demostrat que els coproductes de la indústria agrolimentària són una font important de productes amb considerables propietats tecnològiques, nutritives i, fins i tot, saludables. Aquests productes, sotmesos a un procés adequat, podrien tornar a incorporar-se a la cadena alimentària, amb la seua consegüent valorització i la disminució de residus agroindustrials, contribuint a la reducció de l'impacte ambiental d'aquesta mena d'indústries. Per a aconseguir-ho és necessari un coneixement complet de les propietats dels coproductes en qüestió, els processos ecoeficients que s'han d'aplicar per a la seua obtenció i transformació en productes alimentaris intermedis, la creació d'estàndards de qualitat i el seu control, la investigació sobre les condicions i dosis més idònies d'incorporació als diferents sistemes alimentaris i un estudi detallat de la seua estabilitat (vida útil) i funcionalitat. Tot això és el que fa l'equip IPOA, ja que comptem amb l'àmplia experiència desenvolupada amb els coproductes cítrics, magranes, dàtils, xufes i altres cultius mediterranis. Aquest coneixement ve avalat per les més de 100 publicacions internacionals en revistes recollides en el Journal Citations Reports (JCR), capítols de llibres sobre l'aplicació dels coproductes a distints aliments, en prestigioses editorials internacionals, pel que fa a valorització i aplicacions dels coproductes alimentaris.

Tipus de grup d'investigació:

Consolidat

Línies d'investigació:

• Aplicacions de proteïnes animals a sistemes alimentaris.
  • Desenvolupament de nous productes alimentaris: desenvolupament d'ingredients, optimació de fórmules i productes, escalament de processos, funcionalització d'aliments.
  • Ecoeficiència de les indústries agroalimentàries.
  • Estudis d'estabilitat oxidativa en aliments.
  • Innovació de productes lactis.
  • Innovació en productes carnis.
  • Probiòtics en productes d'origen animal.
  • Qualitat i seguretat alimentària de noves espècies d'abastament.
  • Revalorització de subproductes de les indústries agroalimentàries.
  • Utilització d'ingredients tradicionals com a potencials ingredients funcionals.
  • Utilització d'inhibidors (antioxidants i antimicrobians) naturals per a incrementar la vida útil dels aliments.

Grup d'investigació

Industrialització de Productes d'Origen Animal

Seu: Tecnologia Agroalimentària

Carretera de Beniel, Km. 3,2, 03312 ORIHUELA (ALICANTE)