Universitat Miguel Hernández

Membres del grup

Dades d'interés

Descripció:

El grup està format per un catedràtic d¿escola universitària (tres sexennis), dos professores titulars d¿universitat (cinc sexennis), una professora contractada doctor i una professora associada, els quals tenen una àmplia trajectòria investigadora en millora genètica animal, benestar animal i en tècniques, principalment munyiment mecànic, i programes orientats a millorar la qualitat i seguretat de productes animals obtinguts en explotacions ramaderes. L¿obtenció d¿un producte de qualitat a un cost que assegure la rendibilitat econòmica és el principal objectiu productiu de les explotacions ramaderes. Alhora, la legislació actual obliga a realitzar unes pràctiques d¿higiene que preserven la seguretat alimentària dels productes animals obtinguts i al fet que els sistemes productius no comprometen el benestar animal. En aquestes explotacions, el munyiment mecànic és una eina que permet augmentar la rendibilitat econòmica, ja que té els avantatges de permetre uns rendiments horaris elevats (animals munyits/hora) alhora que minimitza la contaminació de la llet per microorganismes, havent-se de realitzar de forma respectuosa amb el benestar de l¿animal. En aquest sentit, l¿objectiu de la línia d¿investigació ¿Munyiment mecànic i qualitat/seguretat de la llet¿ té com a objectiu estudiar com millorar els sistemes de munyiment mecànic emprats actualment per a petits remugants per tal d¿optimar la rendibilitat de l¿explotació i millorar el benestar animal i la qualitat i seguretat de la llet. En l¿actualitat, el nostre grup està desenvolupant un projecte d¿investigació titulat ¿Estudis sobre nous avanços tecnològics en el munyiment mecànic de petits remugants orientats a millorar l¿eficàcia del munyiment, la qualitat de la llet i el benestar dels animals¿ finançat pel MICINN, el qual ha permés iniciar la línia de recerca ¿Benestar animal en petits remugants¿. Al mateix temps, el grup fa funcions de transferència tecnològica al sector ramader, mitjançant l¿assessorament en programes de millora de qualitat de llet, i a les empreses de fabricació i disseny d¿equips de munyiment mecànic. En la línia d¿investigació ¿Millora genètica i benestar en conill¿ s¿està treballant en la millora del conill de carn. La producció en aquesta espècie es basa en un encreuament a tres vies on la línia del pare és seleccionada per velocitat de creixement i la línia de la mare, al seu torn, ve de l¿encreuament de dos línies seleccionades pel nombre de llorigons nascuts o grandària de ventrada. La grandària de ventrada és un caràcter de gran importància econòmica en les espècies multípares com el conill o el porc, ja que augmenta la rendibilitat econòmica de l¿explotació. Tanmateix, la selecció per grandària de ventrada ha tingut una resposta reduïda deguda a la baixa heretabilitat de l¿esmentat caràcter. Per això, el nostre grup està treballant en mètodes indirectes que puguen millorar-ne la resposta. Concretament, en aquests moments estem treballant en reduir la variabilitat en el nombre de llorigons nascuts al part al llarg de la vida reproductiva de la femella, i sorprenentment pareix que aquesta reducció està unida a un increment en el nombre de llorigons nascuts. Una de les hipòtesis de treball en què està treballant aquest equip és que la selecció per a reduir la variabilitat en el nombre de llorigons nascuts al part està estretament relacionada amb el benestar animal, i això pot donar lloc a reproductores més o menys sensibles a l¿estrés i a malalties, amb la consegüent resposta en el nombre de llorigons al part.

Tipus de grup d'investigació:

Consolidat

Línies d'investigació:

• Benestar animal en petits remugants.
  • Millora de la viabilitat econòmica en granja mitjançant l'aprofitament ecoeficient de l'energia i dels subproductes agroindustrials.
  • Millora genètica i benestar en conill
  • Munyiment mecànic i qualitat/seguretat de la llet.

Grup d'investigació

Genètica, benestar, qualitat i seguretat alimentària en producció animal

Seu: Tecnologia Agroalimentària

Carretera de Beniel, Km. 3,2, 03312 ORIHUELA (ALICANTE)